plus size = jag?

Jag vet inte hur jag ska börja det här inlägget, är lite smått irriterad. Man har alltid varit irriterad på och skakat på huvudet när man har sett alla retuscherade kvinnor (och män) i tidningarna. Kvinnorna ska vara smala, smala, smala och männen muskulösa. Ja som sagt man har ruskat på huvudet och blivit lite irriterad, men aldrig riktigt mer än så. Inte förrän nu. I höstas gick jag upp en del i vikt efter att ha slutat dansa, flyttat osv. Men inte så mycket att jag behövde tänka på det när jag handlade kläder. Nu när jag är gravid så har det helt plötsligt slagit mig. Storlekarna på kläderna är ju hela galna. Det började när jag skulle köpa mina första mammakläder. Jag har den största storleken som finns på mammabyxor. Och det var när jag var i v.19 kanske. Man ska ju växa mer. Ska det till slut inte finnas nå byxor alls som jag kan ha då? Och tänk de som är större än mig, dom kan inte ha nå kläder alls. Man vill ju ändå känna sig fin under graviditeten. 
 
Andra slaget kom nu när jag började leta runt efter en bikini till sommaren. Jag kan ju inte ha de jag hade innan, då både bröst och rumpa har växt. Det som irriterar mig är inte att det inte finns storlekar för mig på en vanlig h&m avdelning. Det som stör mig är att det inte finns nå utbud alls för stora kvinnor. På plus size avdelningen på h&m är det så fula bikinis att jag vill spy. Borde inte större kvinnor ha samma förutsättningar som smala kvinnor att handla? Inte undra på att stora människor inte mår bra, när dom inte ens kan handla fina kläder. På en enda hemsida hittade jag ett par bikinitrosor som var någorlunda lik de som finns på vanliga affärer. Vem har bestämt att alla stora kvinnor vill ha ett extra tygstycke som går upp över magen för att dölja den? Det förstår jag väl att det finns vissa, men andra kanske är nöjd med sin mage trots att dom har stor rumpa. Och ska vi tvinga alla stora kvinnor att dölja sin mage, då kommer ju alla till slut känna sig som att de måste gömma sig i vassen på badstranden. På sidan där jag hittade bikinitrosorna jag vill ha var det inte ens plus size modeller som visade upp dem. Inte ens där fick de synas. Nej usch för denna förvrängda konstiga syn dom försöker pracka på oss. 
 
Nu säger inte jag att jag inte vill gå ner i vikt efter graviditeten, för det vill jag. Men kan man inte få känna sig lite fin under tiden? Jag känner nu att jag blev väldigt öppen med mig själv, att ni fick veta mer än vad ni i vanliga fall skulle ha fått. Men det kanske behövs. Om vi blir fler som går ut med att vi inte är pinsmala, vilket syns på oss ändå, men ingen vågar prata om det. Då kanske det också blir färre som gömmer sig i vassen i sommar.
 
Helt galet att den här kvinnan räknas som en plus size modell. Jag förstår inte! 
 
 
Jag har gärna haft något sånt här i sommar...
 
 
Det här tycker affärerna att jag ska ha på mig...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: S

Så himla bra skrivet!! Det är hemskt... Hoppas allt är bra med dig annars, jag följer din blogg slaviskt och har gjort i tre år nu :)

Svar: Ja, jag kände att det inlägget behövdes! Vad kul att höra att man har några trogna läsare i alla fall :)
Amanda Lindholm

2014-05-20 @ 15:38:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0